دسته‌بندی نشده

چه جنس پارچه ای برای روتختی بهتر و مناسب است؟

چه جنس پارچه ای برای روتختی بهتر و مناسب است؟

اتاق خواب برای بسیاری از افراد یک فضای راحت و گرم برای استراحت و کسب آرامش است. یکی از مواردی که می‌تواند در افزایش کیفیت خواب و ساخت این فضای راحت مؤثر باشد، جنس پارچه روتختی است. در صورتی که پارچه روتختی به شکل مناسب انتخاب شود علاوه بر جلوگیری از هدر رفت هزینه، باعث افزایش کیفیت خواب شما خواهد شد. متریال‌های مختلفی از جمله پنبه، ابریشم، کتان، پارچه‌های مصنوعی و غیره به عنوان پارچه برای روتختی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته عدم آشنایی با بهترین پارچه‌های روتختی سه بعدی باعث می‌شود تا یک جنس بی‌کیفیت را خریداری کنید که با سبک و نیاز‌های شما تطابق نداشته باشد. در این راهنما علاوه بر معرفی بهترین پارچه‌ها برای روتختی، به نکات مهمی در هنگام خرید اشاره شده است.

بهترین و بدترین نوع پارچه برای روتختی را بشناسید

انتخاب بهترین روتختی از بین پارچه‌های مرغوب ممکن است کمی دشوار باشد. عوامل مختلفی از قبیل نوع بافت، تعداد نخ، کیفیت پارچه و غیره روی جنس روتختی تأثیرگذار بوده و الیاف مصرف شده در تولید آن نیز با کیفیت آن ارتباط مستقیم دارد. برای تشخیص بهترین روتختی می‌توان از دو راهکار استفاده کرد. یکی از آن‌ها لمس جنس‌های مختلف از پارچه روتختی به صورت تجربی و شناخت الیاف آن است.

مرغوبیت بافت پارچه را می‌توان از طریق کشیدن آن و شناسایی تراکم بافت تشخیص داد. همچنین بهتر است بیش از خرید پارچه روتختی اطلاعاتی در مورد انواع الیاف به کار رفته، مزایا و معایب آن کسب کنید. خوشبختانه مدل‌های متنوعی از روتختی در بازار موجود است که می‌تواند تمامی سلیقه‌ها را پوشش داده و با توجه به هر نوع سبک و دکور اتاق خواب نیز هماهنگ باشد.

در بین انواع روتختی‌های موجود در بازار جنس تنسل و نخ پنبه بیشتر از بقیه مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار دارد. در مقابل جنس کتان با توجه به ویژگی‌هایی از قبیل استحکام بیشتر با برخی از سلیقه‌ها سازگار نبوده و ممکن است به عنوان‌ بدترین نوع پارچه روتختی در نظر گرفته شود.

پارچه مناسب روتختی

پارچه برای روتختی با جنس عالی

پارچه برای روتختی با جنس عالی

در زمان خرید سرویس و کالای خواب توجه به جنس روتختی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در وهله اول برای انتخاب بهترین جنس روتختی باید شرایط خود را در نظر بگیرید. زیرا نیاز و سلیقه شما در انتخاب بهترین پارچه برای روتختی تأثیر دارد.

در صورتی که با ویژگی‌های مربوط به پارچه‌های به کار رفته در دوخت روتختی آشنایی داشته باشید، بهتر می‌توانید بهترین روتختی را انتخاب کنید. در زمان خرید بهترین پارچه روتختی باید به مواردی از قبیل دوام پارچه، تنفس پارچه، جنس الیاف، رنگ ندادن و پرز ندادن پارچه، لطافت و نرمی آن توجه شود.

پارچه روتختی پنبه‌ای

یکی از بهترین پارچه‌ها به عنوان روتختی پارچه پنبه‌ای است که در حال حاضر یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت روتختی محسوب می‌شود. دلیل کاربرد این پارچه مزایای زیادی است که به همراه دارد. پارچه‌های پنبه‌ای می‌توانند در تمام فصول سال مورد استفاده قرار بگیرند. بافت لطیف و نرم و عدم ایجاد حساسیت ویژگی مهم پارچه‌های روتختی پنبه‌ای است.

چرا از پارچه پنبه‌ای استفاده کنیم؟

روتختی‌های دارای پارچه پنبه‌ای بسیار با دوام بوده و با توجه اینکه مراقبت از آن‌ها بسیار آسان است، کاملاً مقرون به صرفه هستند. این نوع از پارچه‌ها با الیاف پنبه و بافتی ساده، طرح‌های چاپی و یا گلدار دارند. پنبه به عنوان فیبر طبیعی از زمان‌های گذشته تاکنون در منسوجات مورد استفاده قرار گرفته است.

تنفس این پارچه به دلیل بافت سبک آن بسیار زیاد بوده و هوا می‌تواند در آن جریان داشته باشد. همچنین شستشوی روتختی‌های پنبه‌ای بسیار آسان بوده و دوام آن‌ها نیز زیاد است.

پارچه‌های ابریشمی

ابریشم به عنوان فیبر طبیعی در تولید روتختی‌های ابریشمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌های ابریشمی یکی از لوکس‌ترین پارچه‌های روتختی هستند که حس خنکی و لطافت را به همراه دارند. از این رو برای تابستان بسیار مناسب خواهند بود.

پارچه برای روتختی از نوع ابریشمی هیچگونه حساسیتی برای پوست ایجاد نکرده و حتی برای روتختی کودک نیز مورد استفاده خواهد بود. پارچه‌های ابریشمی از نظر رطوبت‌پذیری و حالت ارتجاعی نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای سردتر هستند. با این حال مقاومت پایین آن‌ها در برابر نور خورشید و آسیب‌پذیری آن‌ها در مقابل حرارت اتو باعث شده تا کمتر مورد توجه قرار بگیرند.

پارچه‌های گلدوزی شده

یکی دیگر از انواع پارچه روتختی پارچه‌های گلدوزی شده است که در آن طرح‌های زیبایی روی زمینه پارچه‌های کتان و یا پنبه ‌زده می‌شود. در این نوع از پارچه‌ها کل زمینه پارچه پوشیده از طرح نبوده تنها بخش‌هایی از آن گلدوزی شده است. در صورتی که قصد دارید یک روتختی با کیفیت همراه با زیبایی خریداری کنید پارچه‌های گلدوزی شده یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

پارچه پشمی

پارچه‌های پشمی زیبا

پارچه‌های پشمی زیبا

در پارچه‌های پشمی از پشم حیوانات برای تولید این پارچه‌ها استفاده شده است. همانطور که از جنس این پارچه‌ها مشخص است کاربرد آن‌ها می‌تواند برای مناطق سردسیر یا فصول زمستان باشد. در زمان خرید روتختی با پارچه پشمی بهتر است نسبت به حساسیت پوست به پارچه‌های پشمی توجه شود. در برخی موارد افراد نسبت به این نوع روتختی‌ها حساسیت داشته و دچار خارش پوست و یا بروز حساسیت می‌شوند.

پارچه رانفورس

از دیگر پارچه‌های به کار رفته برای دوخت روتختی و ملحفه پارچه‌هایی به نام ران فورس هستند. این پارچه‌ها از استحکام و تراکم بالایی برخوردار بوده به دلیل نرمی و لطافت بسیار بالا می‌توانند انتخاب مناسبی برای روتختی باشند.

پارچه مخمل

بهترین پارچه‌ها برای روتختی پارچه‌های مخمل هستند. پارچه‌های مخمل بسیار شیک و لوکس بوده و قیمت بالاتری نسبت به دیگر پارچه‌های روتختی دارند. روتختی‌های مخمل اغلب توسط خاص پسندان انتخاب می‌شوند. در صورتی که چیدمان اتاق خواب شما دکوراسیون خاص و از نوع سلطنتی دارد، پارچه برای روتختی از نوع مخمل می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای فضا باشد.

پارچه‌های مخمل ترکیبی از ابریشم، کتان و پنبه هستند و استفاده از این نوع روتختی در اتاق خواب می‌تواند جلوه زیبا و محیطی گرما بخش در دکوراسیون ایجاد کند. بافت متراکم این نوع از پارچه‌ها باعث شده تا اغلب این نوع روتختی‌ها برای فصل زمستان مورد استفاده قرار بگیرند.

پارچه کتان

پارچه‌های کتان یکی از بهترین پارچه‌های روتختی هستند که ممکن است در بازار با نام‌هایی مانند نخ پنبه یا رانفورس به فروش برسند. روتختی‌های کتان می‌توانند در همه نوع آب و هوا مورد استفاده قرار گرفته و دوام بالایی داشته باشند. روتختی‌های کتان ضد حساسیت بوده و دارای ویژگی‌هایی از قبیل رطوبت زدایی، تنفس و دوام بالا هستند. البته چروک شدن سریع آن می‌تواند باعث شود تا بسیاری از افراد سراغ این نوع پارچه‌ها برای روتختی نروند.

نکات مهم در انتخاب پارچه روتختی مناسب

نکات مهم در انتخاب پارچه روتختی مناسب

نکات مهم در انتخاب پارچه روتختی مناسب

برای داشتن یک خواب مناسب و اتاق خواب جذاب بهتر است یک روتختی متناسب با سلیقه خود و با توجه به کیفیت پارچه انتخاب کنید. روتختی علاوه بر راحتی خواب می‌تواند به عنوان یک عنصر تزیینی در اتاق خواب قرار بگیرد. توجه به برخی نکات در هنگام خرید باعث می‌شود تا بتوان بهترین روتختی را انتخاب کرد. در ادامه برخی نکات مهم برای انتخاب بهترین روتختی آمده است.

هماهنگی روتختی با دکوراسیون اتاق خواب

در تهیه روتختی بهتر است آن را هماهنگ و متناسب با دکوراسیون اتاق خواب تهیه کنید. برای این کار باید مبلمان، طرح و رنگ به همراه زیبایی کلی اتاق خواب و پرده‌ها را در نظر گرفته و در نهایت یک روتختی شیک و ساده با رنگ‌های خنثی خریداری کنید.

توجه به نگهداری و مراقبت از روتختی

در زمان خرید پارچه برای روتختی دو نفره بهتر است به نحوه مراقبت و نگهداری از روتختی نیز توجه شود. خرید روتختی مناسب با نگهداری و مراقبت آسان با راحتی در شستشو می‌تواند گزینه بهتری باشد.

قیمت روتختی

در زمان خرید روتختی باید مبلغی را که می‌خواهید برای آن هزینه کنید در نظر بگیرید. البته جنس روتختی، دوام و کیفیت آن نیز در انتخاب بهترین پارچه روتختی مؤثر است. بنابراین هنگام خرید باید علاوه بر ترجیحات شخصی و سبک زندگی، به مسائل مادی نیز توجه کنید.

توجه به تغییرات فصلی

در زمان انتخاب روتختی بهتر است تغییرات فصلی را در نظر گرفته و به گزینه‌هایی از قبیل وزن سبک و تنفس‌پذیر بودن پارچه روتختی نیز توجه شود. پارچه‌هایی از قبیل پنبه یا کتان جریان هوا را به خوبی عبور می‌دهند. در مقابل پارچه‌های ضخیم از قبیل پارچه‌های پشمی می‌توانند برای ماه‌های سردتر انتخاب بهتری باشند.

توجه به اندازه روتختی و تناسب آن با تخت خواب

پیش از خرید روتختی مناسب باید اندازه تشک خود را محاسبه کرده و روتختی متناسب با آن را خریداری کنید. روتختی کوچکتر از اندازه تشک و یا بزرگتر از آن می‌تواند ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند.

تراکم پارچه کالای خواب باید چگونه باشد؟

تراکم پارچه کالای خواب همان تعداد تار و پوت پارچه در هر سانتی‌متر مربع بوده که به آن چگالی پارچه نیز گفته می‌شود. تراکم پارچه با الیاف آن ارتباط مستقیم داشته و هرچه تراکم پارچه بالاتر باشد، میزان الیاف نیز بیشتر است. در نهایت پارچه از استحکام بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. در زمان خرید کالای خواب بهتر است پارچه‌هایی با تراکم مناسب بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ انتخاب شوند. این مقدار فاصله بین تار و پود پارچه برای روتختی باعث نرم شدن پارچه شده از طرفی آن را مستعد چروک شدن می‌کند.

سخن پایانی

در زمان خرید پارچه روتختی با تنوع بسیار بالایی مواجه خواهید شد. کتان و پنبه به عنوان پارچه‌های چهار فصل بیشتر از انواع دیگر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرند. در حالی که پارچه‌های مخمل، ساتن و ابریشم بیشتر برای روتختی عروس خریداری می‌شوند. البته باید توجه داشت که در زمان انتخاب و خرید روتختی تک نفره باید سبک زندگی، سلیقه و دکوراسیون اتاق خواب در نظر گرفته شود. با توجه به معرفی انواع پارچه روتختی می‌توان یک خرید مناسب داشت.

دکوپیکسل

سؤالات متداول

  • 1- در زمان انتخاب پارچه روتختی باید به چه مواردی توجه شود؟

برای انتخاب روتختی و پارچه آن بهتر است به مواردی از قبیل سایز تخت خواب، رنگ روتختی و تناسب آن با رنگ اتاق خواب، مرغوبیت و کیفیت پارچه نوع پارچه قابلیت شستشو و غیره توجه شود.

  • 2- روتختی‌های موجود در بازار از چه پارچه‌هایی تولید شده‌اند؟

در حال حاضر انواع روتختی از جنس ساتن، کتان، پنبه‌ای، مخمل، زربافت و… در بازار وجود دارد.

  • 3- کدام نوع پارچه روتختی از همه مناسب‌تر است؟ 

پارچه‌های پنبه‌ای با توجه به مزایای زیادی که دارند و قیمت مناسب آن‌ها گزینه مناسبی برای روتختی هستند.

  • 4- اندازه روتختی باید چگونه انتخاب شود؟

اندازه روتختی متناسب با اندازه تشک انتخاب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *